Granițe comune. Soluții comune.

Al doilea atelier de lucru comun al Grupului Comun de Cercetare  Grupa de activitate: T3 Cercetare comună de mediu 29-30 noiembrie 2021 Sala de conferințe a Incubatorului de Afaceri, Cahul, Republica Moldova

Al doilea atelier de lucru comun al Grupului Comun de Cercetare Grupa de activitate: T3 Cercetare comună de mediu 29-30 noiembrie 2021 Sala de conferințe a Incubatorului de Afaceri, Cahul, Republica Moldova

Al doilea atelier de lucru comun al Grupului Comun de Cercetare în cadrul proiectului  “Înființarea unei rețele de învățare pentru consolidarea efortului de control și monitorizare în comun a mediului în bazinul Mării Negre 2”, LeNetEco2, număr proiect: BSB-1088, din cadrul Programului Operaţional Comun "Bazinul Mării Negre" 2014 – 2020, a fost organizat în perioada 29-30 noiembrie 2021, la Cahul (Republica Moldova), în mod hibrid (față în față și online prin ZOOM). Agenda atelierului de lucru a fost distribuită pentru 2 zile lucrătoare.

Prima zi a Atelierului de lucru a început pe 29 noiembrie, în Sala de Conferințe a Incubatorului de Afaceri Cahul, str. Bogdan Petriceicu Hașdeu, nr.2, Cahul, Republica Moldova. La Atelier au participat 21 de persoane, dintre care: 12 experți, membri ai Grupului Comun de Cercetare, 8 membri ai grupului de management al proiectului, 1 traducător.

Domnul Lucian Țilea, Manager de Proiect al Beneficiarului Principal – Universitatea Danubius Galați, a salutat participanții și a subliniat importanța acestui workshop pentru realizarea și rezolvarea întârzierilor din proiect.

Domnul Artur Nebunu, coordonatorul de proiect al Beneficiarului Proiectului PB6 - Centrul de Consiliere Ecologică Cahul, a salutat participanții și a accentuat importanța workshop-ului în atingerea obiectivelor proiectului.

Obiectivele celui de-al doilea atelier de lucru al Grupului Comun de Cercetare s-au concentrat pe stabilirea structurii Platformei de internet „LeNetEco”, prezentarea Programelor/Cursurilor de educație pentru mediu în țările partenere și Elaborarea revistei bunelor practici.

Structura paginii web de educație LeNetEco2

Domnul Valerii Lebid, specialist organizații-laboratoare de profil din cadrul PB2 - Agenția de Dezvoltare Durabilă și Integrare Europeană Euroregiunea „Dunărea de Jos”, Ucraina, a prezentat structura paginii web de educație LeNetEco2. Au fost prezentate principiile de bază ale interacțiunii blocurilor platformei LeNetEco: secțiunea educațională, secțiunea de comunicare și secțiunea de monitorizare.

Au fost prezentate funcțiile secțiunii educaționale (pagina web): de către cine va fi administrată; utilizarea sistemelor de învățare la distanță; gestionarea participanților și înregistrarea; managementul cursurilor de formare; instrumente de interacțiune pentru participanți. Pe lângă funcțiile secțiunii educație, funcțiile pentru secțiunile de comunicare și monitorizare, conținutul sistemului de management și descrierea datelor de intrare pentru platformă și cerințele de interfață cu utilizatorul, au fost prezentate, de asemenea.

Harta electronică (E-hartă) a structurii de monitorizare a mediului.

Doamna Vasiutynska Ekateryna, expert în metodologie de monitorizare, PB2 - Agenția de Dezvoltare Durabilă și Integrare Europeană Euroregiunea „Dunărea de Jos”, Ucraina, a prezentat interfața interactivă cu utilizatorul: cum și în ce mod voluntarii vor introduce datele privind diferitele tipuri de poluare; funcții pentru secțiunea de monitorizare; funcții pentru blocul de analiză; bază de date; cerințe pentru datele care vor fi reflectate pe harta electronică; cerințe pentru e-harta online; evitarea spam-ului etc.

Discuțiile privind tipurile de indicatori de monitorizare a mediului care vor fi încărcați de voluntari în E-harta, au stabilit că indicatorii să fie simpli, vizibili, palpabili, ușor de observat și monitorizat pentru o persoană simplă, fără experiență aprofundată în domeniu. Indicatorii încărcați de voluntari vor fi indicatori publici care pot fi verificați.

Status JRT (Grupul Comun de Cercetare). Indicatori E-hartă

Dna Natalia Budescu, PB5 - Asociația de Cooperare Transfrontalieră „Euroregiunea Dunărea de Jos”, România, a adăugat o contribuție la secțiunea E-hartă, în principal despre indicatorii de monitorizare a mediului, care vor fi încărcați de experți în metodologia de monitorizare de la fiecare partener. Aceștia vor fi indicatori profesionali furnizați de experți cu experiență în domeniu. Pentru E-hartă s-a propus să existe mai multe straturi pentru completarea și încărcarea informațiilor privind indicatorii, strat separat pentru voluntari și straturi pentru experți pentru indicatorii mai complecși. Partenerul a prezentat indicatorii de monitorizare a calității apei propuşi să fie utilizați pentru secțiunea E-hartă. Deoarece fiecare partener ar trebui să propună indicatorii, în cazul a doi parteneri dintr-o țară, indicatorii ar trebui să se completeze reciproc.  

Structura paginii web a „Voluntarului de monitorizare a mediului”

Doamna Maria Cristenco, PB6 Centrul de Consiliere Ecologică Cahul, Republica Moldova, a prezentat Conceptul și componentele paginii de internet E-service „Voluntar de monitorizare a mediului” și modul în care va fi administrată aceasta. Pe pagina principală – care conține 6 categorii/secțiuni, informațiile vor fi încărcate de toți partenerii în limba engleză. În birourile regionale – paginile secundare cu categorii, informațiile vor fi în limbile naționale.

Ca un comentariu din partea partenerilor, la nivel de parteneri, este nevoie de atragerea de noi voluntari din diferite perspective – una dintre ele, o mai bună comunicare despre proiect și componentele acestuia (folosind Facebook sau alte instrumente pentru a redirecționa potențialii voluntari către Platforma LeNetEco).

Concept al Prevederilor Biroului Ecologic al „Voluntarului de monitorizare a mediului”

Doamna Maria Cristenco, PB6 - Centrul de Consiliere Ecologică Cahul a prezentat conceptul Prevederilor Eco-Biroului „Voluntar de monitorizare a mediului”. Au fost discutate mai multe subiecte legate de: structura și managementul biroului de voluntariat, direcțiile de activitate, responsabilitățile voluntarilor, cine poate deveni membru al birourilor regionale, scopul și sarcinile voluntariatului etc.

Structura Revistei bunelor practici.

Nikola Todorov, specialist organizații-laboratoare de profil, PB4 - Universitatea „Prof. D-r Assen Zlatarov”, Bulgaria, a făcut prezentarea privind structura Revistei bunelor practici și a descris capitolele propuse ale acesteia: introducere (despre proiect și rolul bunelor practici); bune practici în formare; aplicarea bunelor practici în domeniu; bune practici pentru educația de mediu identificate în universitățile UE; parte de referință. Expertul a prezentat principalele principii și criterii de identificare a bunelor practici în procesul educațional indiferent de grupul țintă, iar toate cursurile pot fi adaptate la aceste principii.

A doua zi a Atelierului de lucru a început pe 30 noiembrie și a început cu continuarea discuțiilor privind indicatorii de monitorizare a mediului primiți de la experții partenerilor PB2, PB4, PB5 și PB6. Fiecare expert și partener și-a expus opinia cu privire la motivul selecției indicatorilor specifici. Indicatorii de la parteneri vor fi trimiși partenerului PB3 - Universitatea Politehnică de Stat din Odessa, care este responsabil pentru dezvoltarea e-Hărții de Monitorizare a Mediului. S-au concentrat pe structura programului educațional. Atelierul de lucru a continuat cu discuțiile privind programul educațional care urmează să fie dezvoltat ca suport principal pentru Platforma LeNetEco.

Structura programului educațional, România.

Cristian Dragoş Obreja, Specialist laboratoare organizaţii de profil, LB - Universitatea Danubius Galaţi, a prezentat structura programului educaţional din România incluzând elementele de bază pentru 3 Grupe Pilot. Expertul a prezentat cuprinsul structurii programului educațional cu capitolele, grupurile țintă, obiectivele cursului, descrierea detaliată a șase capitole, forma de evaluare a gradului de satisfacție a cursurilor etc.

Structura programului educațional, Bulgaria.

Daniela Toneva, Expert în elaborarea curriculumului PB4 - Universitatea „Prof. D-r Assen Zlatarov”, Bulgaria, a descris elementele de bază ale programului educațional: structura programului educațional comun la nivel de proiect, de comun acord cu toți experții în curricula; structura programului educațional comun la nivel de partener; programa pentru Grupa Pilot 1 - elevi cu scopuri, ţinte, subiecte specifice; curriculum pentru Grupul Pilot 2 – studenţi cu scopuri, ţinte, subiecte specifice; curriculum pentru Grupul Pilot 3 - autorități locale cu scopuri, ţinte, subiecte specifice; o formă comună de evaluare a satisfacției.

Expertul a propus ca în Platforma LeNetEco să fie încărcat programul conceptual comun ca un cadru și toate programele de formare dezvoltate de parteneri; de asemenea, toate materialele de clasă pentru fiecare grup pilot de la fiecare partener. Fiecare partener ar trebui să aibă scopuri și obiective comune pentru fiecare grup pilot, de asemenea, cursurile partenerilor ar trebui să aibă obiective specifice pentru fiecare țară.

Expertul în curricula din Bulgaria a propus planul de lucru ce trebuie realizat în ceea ce privește instruirile și munca experților în curricula. Expertul a propus termenele limită pentru sarcini și activități comune, cu care toți experții și partenerii de proiect sunt de acord.

 

Structura programului educațional, Odesa, Ucraina.

Valerii Logvinov, Expert în dezvoltarea curriculumului PB3 - Universitatea Politehnică de Stat din Odessa, Ucraina, a prezentat structura programului educațional, Ucraina, incluzând ciornă privind abordarea alcătuirii programului comun de formare pentru grupurile țintă, ca obiective, sarcini și timp de formare. Programul va fi comun pentru toți partenerii și conținutul programelor va fi diferit. Expertul a explicat testele preconizate pentru programul de instruire – numărul de întrebări 20 - 40 pentru program, subiectul urmând a fi discutat în cadrul grupului Skype de curriculum. Expertul a explicat structura Programului comun de instruire și structura Programelor de instruire pentru partenerii de proiect ca schemă de afișare pe pagina web educațională.

De asemenea, expertul a dat ca exemplu și conținutul instruirii pentru Grupul pilot 3 – Autorități regionale și locale, ca obiective, sarcini, curriculum cu subiecte și teme.

Expertul a subliniat o viziune despre menținerea programelor de instruire și a paginii web educaționale ca parte principală a Platformei LeNetEco, prezentând viziunea asupra Arhitecturii Proiectului LeNetEco și opinia despre interacțiunea dintre grupurile de experți și între paginile web ale Platformei LeNetEco, de asemenea.

Expertul a prezentat un proiect pentru structura paginii web educaționale cu informații detaliate despre conținutul paginii web.

Pentru implementarea cursurilor de formare a fost propusă perioada mai-iunie 2022.

 

Structura programului educațional, Republica Moldova.

Liliana Ceclu, în numele expertului în elaborarea curriculumului PB6 - Centrul de Consiliere Ecologică Cahul, Republica Moldova, a prezentat Structura programului educațional pentru Republica Moldova. În acest moment, expertul a elaborat cursul de formare pentru elevi. Expertul a prezentat elementele de bază pentru 3 grupuri pilot – PG1, PG2 și PG3.

Cursul pentru Grupul Pilot 1 a fost completat cu subiectele relevante pentru Republica Moldova, având la bază prezentarea expertului în curricula din Bulgaria, prezentare care a fost agreată în cadrul grupului Skype de experți în curricula. Cursul conține o descriere a resurselor acvatice din Republica Moldova, cu accent pe râurile Nistru și Prut, precum şi Delta Dunării. De asemenea, cursul conține informații despre bazinul Mării Negre. O altă temă specifică abordată de curs este poluarea resurselor acvatice din Republica Moldova. Politica și sursele publice de informare de mediu ale resurselor acvatice ale Republicii Moldova și ale regiunii Mării Negre vor fi un alt subiect acoperit de curs.

Expertul a menționat că este întru totul de acord cu proiectul de curriculum pentru țările partenere elaborat de doamna Daniela Toneva, expert bulgar în curriculum.

DECIZII LUATE

 

  • Pentru E-Hartă, se propune ca pe pagina web să fie încărcate două categorii de indicatori: indicatorii încărcați de voluntari și indicatorii profesionali care vor fi încărcați de parteneri și experții acestora.
  • Partenerii ar trebui să finalizeze lista indicatorilor selectați pentru țara lor, iar lista completă a indicatorilor va fi trimisă către PB3 - Universitatea Politehnică de Stat din Odessa, partener responsabil de elaborarea e-Harții de Monitorizare a Mediului.
  • PB3 - Universitatea Politehnică de Stat din Odessa va oferi un feedback final asupra indicatorilor propuși pentru e-Harta de Monitorizare a Mediului, până pe 10 decembrie.
  • Responsabilitatea pentru completarea e-hărții cu indicatori profesionali de monitorizare revine partenerilor de proiect, atât în perioada de implementare a proiectului, cât și după finalizarea acestuia.
  • În ceea ce privește structura E-service și Proiectul Prevederilor Biroului Ecologic (Eco-Office) , partenerii și experții vor da feedback și propuneri privind simplificarea prezentului regulament până pe 3 decembrie.
  • Se vor organiza ateliere de lucru online pentru a justifica versiunea finală a structurii paginii web educaționale a platformei LeNetEco (1) și pentru a justifica versiunea finală a paginii web e-service „Voluntar de monitorizare a mediului” (2).
  • Experții în curriculum vor adăuga în cursurile de formare subiecte pentru fiecare grup pilot, unde vor fi acoperite toate cele trei secțiuni ale platformei LeNetEco (pagina web educațională, secțiunea e-hartă, pagina e-voluntar) pentru a asigura o contribuție mai mare a voluntarilor în implicarea și administrarea secțiunilor relevante ale platformei și pentru a face platforma cunoscută publicului larg.
  • Revizuirea bunelor practici ar trebui luată în considerare și implementată în cursurile de formare.
  • Definirea obiectivelor principale pentru curricula cursurilor pentru Grupul Pilot 4 și Grupul Pilot 5 la nivel de proiect, până la sfârșitul lunii decembrie 2021.
  • Aprobarea programului conceptual comun de către JRT (Grupul Comun de Cercetare) și de către Grupul de Management de Proiect, până la sfârșitul lunii ianuarie 2022.
  • Dezvoltarea programelor de curriculum pentru Grupul Pilot 4 și Grupul Pilot 5 până la sfârșitul lunii februarie 2022.
  • Aprobarea programelor curriculare pentru Grupul Pilot 1 - Grupul Pilot 5 de către Grupul Comun de Cercetare și de către Grupul de Management al Proiectului, până la sfârșitul lunii februarie 2022.
  • Pregătirea materialelor de curs pentru Grupul Pilot 1 - Grupul Pilot 5 de către parteneri – martie 2022.
  • Implementarea programului de formare până la sfârșitul lunii mai 2022.

Elaborarea de liste de verificare pentru experții în curricula pentru evoluția lucrărilor.

 


Ultima actualizare

0 martie 2023
Image
© 2024 LeNetEco2. Toate drepturile rezervate.

Acest website a fost creat și întreținut cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul acestuia este responsabilitatea exclusivă a Agenției de Dezvoltare Durabilă și Integrare Europeană "Euroregiunea Dunărea de Jos” și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Uniunii Europene.